Tuesday, August 31, 2010

I Am Proud To Be Malaysian No Matter What

demonstrasi? isu perkauman? isu minyak tinggi? isu gula,tepung,telur,ayam mahal? isu jem semakin teruk? isu pembangkang dan kerajaan? dan pelbagai lagi isu?

walau apa pun isu, kita patut bersyukurrrrrrrrrrrrrrrr sangat-sangat sebab sebesar mana pun isu di negara kita, korang perlu tanya kepada diri sendiri, ada tak isu seperti di bawah ini berlaku di negara kita.

ISU PEPERANGAN?

 perang di palestin




ISU TSUNAMI?



tsunami di Acheh dan Sri lanka dan Phuket



ISU GEMPA BUMI?

gempa bumi di Chile


gempa bumi di Jepun


gempa bumi di Yinhua, China



ISU KEBULURAN?

 kebuluran di Somalia




ISU BANJIR BESAR YANG MENGORBANKAN JUTAAN NYAWA?



 banjir besar di Pakistan



ISU PEMBUNUHAN BERAMAI-RAMAI?

 pembunuhan Srebenica (Julai 1995)


pembunuhan beramai-ramai di Filipina



ISU GUNUNG BERAPI?

Gunung berapi di Filipina 


Gunung Berapi Krakatau di Indonesia



ISU TAUFAN?

Taufan Katrina di USA



ISU DITINDAS DI NEGARA SENDIRI?







TIADA BUKAN?

tidak sedarkah anda bahawa jika dibandingkan dengan banyak lagi negara di dunia ini,  

MALAYSIA ADALAH NEGARA YANG PALING DILINDUNGI TUHAN? 

even if compared to lingkungan Asia Tenggara pun jadi la, kalau korang igt lagi geografi/kajian tempatan darjah 6, MALAYSIA berada di kawasan lindungan dari segala Lingkaran Api iaitu Gempa bumi dan gunung berapi, sedangkan negara jiran kita INDONESIA dan FILIPINA mempunyai sekurang-kurangnya 3 gunung berapi yang masih aktif dan berpuluh-puluh gempa bumi yang boleh menyebabkan tsunami dan pelbagai lagi bencana alam.

TIDAK BERSYUKUR LAGIKAH ANDA DENGAN KEAMANAN SEMULAJADI YANG DIBERIKAN TUHAN?

KENAPA KITA NAK CIPTA KESENGSARAAN SENDIRI DENGAN ISU YANG DIREKA OLEH UMAT MANUSIA SENDIRI?

Bersyukur lah anda dalam apa agama sekalipun anda, dats y aku menggunaka kata ganti TUHAN, instead of ALLAH s.w.t kerana aku maksudkan entri ini kepada semua warga MALAYSIA tak kira apa jenis agama yang dianuti, yang masih sayangkan negara kita ini kerana korang rasa dengan pergi pindah ke negara-negara lain korang akan hidup lebih aman berbanding dengan negara kita yang kecil tapi indah ini?

Korang rasa kalau korang duduk kat Europe,USA,Russia,Jepun dan sebagainya, korang tak akan ada apa-apa masalah ke? Tuhan telah tetapkan kita dengan sebaiknya di tempat kita sekarang, kalau korang masih sayangkan negara kelahiran diri sendiri (bukannya kelahiran nenek moyang yang kita tidak kenal..aku pun tatao entah2 nenek moyang aku bukan asal tanah melayu) tapi aku bersyukur kerana AKU DILAHIRKAN DI MALAYSIA dan TEMPAT LAHIR AKU DICATATKAN SEBAGAI DI NEGARA MALAYSIA.

korang selidik balik sejarah tragedi yang terjadi diakibatkan oleh tindakan sesama rakyat sendiri. Tidak ada apa yang perlu dibanggakan disebalik tragedi tersebut, malah merugikan diri sendiri.

mahukah anda perkara ini terjadi lagi?




I dun want to live a life like this.Aku tak mahu kehilangan rakan yang pernah aku kenali tidak kiralah apa agama dan bangsa sekalipun kerana tuhan telah berikan kemewahan hidup yang tidak dapat dikecapi oleh negara lain.

MENGAPA KITA HENDAK MENCIPTA SENGKETA YANG TIDAK PERLU ADA HATTA DALAM FIKIRAN SEKALIPUN?

AMAN MALAYSIA!

Inilah hidup yang aku mahu!!




6 comments:

Adian said...

sila nangis dan bertafakur sebentar

alyaanajwa said...

sob2

suehana said...

owh Malaysia tanah air ku...

Ct DJa said...

waoww! walaweyh. tis entry really touch me. *bersyukur. kadang2 manusia lari dari landasan jgak. keretapi pun lari landasan jarang2, inikan manusia. erk! -_-"

emma...bukan nama sebenar said...

betol3x
bila aku duk kat negara orang aku jadi macam tersangat2 bersyukur n bangga aku lahir sebagai anak malaysia...tanah air sendiri jauh jauh dan jauh lbh baik dr negara org..
ps;weh aku suke picca last...jadi rndu korang sume!

alyaanajwa said...

sue: syg ukm tak? hehe

ct dja : haha btol2..tergelincir kdg2 tu standet la

emma : betol2!! aku penah g indon kejap je pun aku rasa cm bersyukur giler dowh duduk kt malaysia. sdey tgk rakyat negara dorang ramai giler yg miskin terbiar cmtu je..huhu rindu kt ko gak!!! weh meh braya kt kedah kaih