Saturday, April 11, 2009

"singh, kaedah ??? keta ko"

aku kdg2 pening jugak ngan bhasa2 yang digunakan oleh budak-budak zaman skarang..where da heck those languages come from pun aku tatao...aku x nafi yang aku punya bhasa pun kadang2 menjadi teguran oleh orang yang lebih dewasa dari segi pemikiran(usia x leh pkai skarang neh)..tp semakin hari semakin confusing lak aku nk figure out(eventhough bukan masalah aku pon)..tp..nak jugak tapi neh...tgk la list neh buat sementara waktu..

contoh 1 :
"pergh..gerek sial awek tuh"

gerek = lawa/stylist/segak/comel dan yang sama waktu dengannya.
tp kalau org negeri aku..gerek tuh maksudnya basikal.

sial = x elok/terkutuk/x bagus la maknanya

so...ni ayat puji ke..ayat mengutuk?

contoh 2 :
"bai, cara siot keta ko" (ayat ini ditujukan kepada seorang pemuda melayu oleh seorang pemuda melayu jugak)

bai : orang yang berketurunun 'singh' ataupun "bye" dalam english bermaksud selamat tinggal

cara : kaedah (mesti korang slalu dengar kt tv kalau ada rancangan masakan "cara-cara membuat kek bla bla bla)

siot : ??? ada dlm kamus dewan ke?

so... maksud sebenar ayat di atas setelah ditranslate oleh aku..

"singh, kaedah ??? keta ko"....ahahaha kan kan?


kesimpulannya...da spa2 leh bagi kesimpulan kt aku x?

alyaa sja ja merepek...no offence k..sbb aku pun ckp cmtuh jugak kdg2...ahaha

2 comments:

aryfrasydo said...

hahaha...sepatutnya ko amek ijazah sarjana muda bahasa dan kesusteraan....baru betoll
hahahahaahk3

puteraduyong said...

bahasa jiwa bangsa.... ;)