Thursday, February 25, 2010

Tekanan, Tensi, Depresi? Ini Peluang Anda!!

 

Firstly, sori ya..tajuk tak memberi apa-apa peluang pekerjaan, cabutan bertuah hatta duit dari sukan berkuda empat nombor sekalipun. Saje je trick bagi kononya menarik perhatian la tajuk td. Sbb kalau aku letak Tekanan, Tensi dan Depresi shaja, aku takot nanti akan terus ter-link ke website wikipedia. (=P)

Neway,aku nak cari word baru la untuk menggantikan word CARA-CARA.

Adakah KAEDAH? TIPS? HOW TO? MODUS OPERANDI? NAK TAU TAK?BAGAIMANA?

Yang mana yang paling tip-top-toe? Sila ON CARA dan hantarkan ke 32223.

Back to real topic.


For the time being aku pakai CARA-CARA la dulu.


CARA-CARA MENANGANI STRESS

1. Cara yang paling ekonomikal dan bersesuaian dengan keadaan resecession terkini. Tidur sepuas ati tanpa menyedari perang dunia ketiga meletus. Modalnya hanyalah kerusi pejabat yang empuk/sofa di bilik bos/balik umah je bg yang umah dekat ataupun bawah meja drafting bagi student-student architecture yang sudah biasa hidup melarat.



2. Merempit/drift/bawak keta laju-laju di jalan raya lengang dan luas seperti di Putrajaya dan Cyberjaya ataupun mem-polish skil mencilok di jalan berbengkang bengkok seperti di jalan di felda-felda taib andak.


3. Bagi yang berduit pula. Inilah masa menghabiskan duit dengan membeli barangan tidak berfaedah tapi akan memberi kepuasan dan kesesalan di kemudian hari kerana ujung bulan bukan takat nk makan megi, nak beli megi pun tak mampu sbb harga megi pun dh sepeket nk dekat sehengget lbey. So, nganga mulut depan kipas angin konvensional ja la..makan angin free of charge.


4. Melepaskan tekanan secara fizikal harsh. Contohnya, menumbuk cermin, membaling pinggan mangkuk (seperti adegan di dalam drama melayu tipikal), mencabut tumbuhann di halaman rumah (bagus actually,boleh kemas lalang-lalang kt depan umah), memecahkan tayar kereta prof. yang tak bagi gred A even kita dh study macam nak mati tetapi end up markah dapat atas angin jugak ataupun menjadikan haiwan peliharaan di rumah sebagai mangsa bulian kerana mereka tidak mempunyai talian Nur untuk mengadu tentang kes dera yang di alami. (tak baik buli haiwan, nanti kat akhirat haiwan tuh buli kita balik..ustaz aku ckp cmtu..sbb tu aku syg haiwan-haiwan peliharaan aku...termasuklah lipas di rumah sewa...haha)


5. Makan. Terdapat beberapa fakta yang membuktikan sesetengah makanan yang dikatakan sebagai agen anti-depression, misalnya coklat, almond,salmon dan sebagainya. I dunno la how does it reflects our nerves or brain or watsoever medical thingy but u guys can check-out at this LINK bout the example of the healing foods. Tapi jangan makan secara pukal atau borong kerana akan menyebabkan depresi lain pulak iaitu depresi sebab obesiti, sakit jantung, sakit pankreas dan sebagainya. Ingat ye, makan sebelum kenyang. aaaa..tatau apa the right phrase of it. hahaha lemah toi aku~


6. Bersenam juga mampu melegakan tekanan? Bersenam apa? haaa..itu kita tidak tahu. Mcm2 cara boleh bersenam. Bagi pasangan suami isteri, senaman yang paling senang dilakukan bersama mungkin tidak perlu lagi dihuraikan disini. Bagi yang bujang trang tang tang neh, silalah rajinkan diri berjoging ke, swimming, sit-up,sit down dan pelbagai lagi. Nak g gym pun boleh, boleh kayuh basikal bodo, angkat tongkol besi dan berlari setempat dengan lebih bergaya. Jangan asyik lay-down bersama katil terchenta sahaja. (terkena kat diri sendiri..dush~)


7. Music can heal our soul. Maybe dis is the simplest thing dat we can do cos kita leh dengar music dari pelbagai medium. Radio dalam kereta, mp3,mp4.5,hp dan pelbagai lagi. So, spa2 yang tensi dalam kereta time jem, cara paling mudah adalah menyanyi sekuat hati di dalam kereta. Lantakla orang sebelah nak gelak ke hapa ke cos bukan kita mintak dorang bayar setiap nyanyian merdu kita itu. Ala...semua org konfirm penah menyanyi dalam kereta la...takyah tipu la...walaupun sekadar mengikut nyanyian lagu Gardenia versi Rabbani. Tu pun kira menyanyi jugak.


8. Menangis. Kalau dah paling tak tahan sgt tensi nak wat apa, korang nangis ja. After korang nangis mesti korang rasa release gila cos semua habuk-habuk dalam mata dh keluar, so mata korang jd clear, so korang leh tgk dunia luar dengan lebih gembira. Takyah dh letak eyemonyet kat mata. Kan kan?



So, tu je kot cara-cara release tensi yang boleh dikongsi sekarang, more to come after this commercial. DAaaaaAA..

Wat about u? Anythg to share?

4 comments:

Pendekar melayu said...

rajen bebenor

fara-D said...

nak tambah nak tambahhh!!

BLOGGING!!! hamburkan lah segala macam kata hamburan sekalipun....pastu...dah lega nnt kalo rasa nak delete, delete. kalo tak, bior je! hehe

Useriez said...

thanks.. tip2 anda membantu~

alyaanajwa said...

agree wit fara-d!! blogging is another way..siap boleh je org gaduh2 dalam blog ye tak?hehe dh jd cm diari moden dh blog neh